De cómo Xuan acudió al Carmen de 1984 y de su diatriba contra lo abogaos de caleya y los instruidos de ocasión

Xuan visto por Neto

-Se te saluda, Xuan. ¿Qué? ¿al Carmen?

— Pues sí. Nun falté nunca a la prucesión de la mañana ni a la Descarga. Ahora baxu tamién a los fuegos del 15, pues las peñas fainlu muitu bien ya préstame ver subir los vuladores ya velus estoupar en miles de luces: ¡Ye muituguapu!. Pero tráigote una sorpresa: En pasando estus días marcho a los Madriles a ver al mio fíu que ye Guardia Monicipal de nocturnidá (ahora llámase así a los serenos) y que está nel destritu Chamberi.

—No sabes lo que me alegro. Es bueno salir de vez en cuando y mirar Cangas y sus problemas desde otras perspectivas ya que, hay veces, que los árboles no te dejan ver el bosque.

— ¡Qué árboles ni que leches! Aquí lo que hai ye ca tochu metíu a menesteres que nun son propius del su oficiu que atufan. Conózculos yo modorros como mazacotes que sólo saben andar de acá pa allá con pluma nel gorru yal sesu nel calcañu. ¡Y´al que quiera entender que entienda!

— Xuan, lo tuyo es grave.

– ¡Couñu con la gravedad! Discurro yo que cada uno ye maestru nel sou oficiu ya que si uno quier falar, upinar o escribir dalgo, debe primeru estudialu  ya metelu en las suas entendederas y, dis- pués, si escribe, poner las comas ya los puntiquinus nel sou tsugar ya saber el significáu de las palabras ya que si no fúrmate unuses farragaus del demoniu: pon una cousa ya luego viénete diciendo que nun quería decir eso, que si enrriba, que si abaxu, que si pataquín, que si patacán… Opino yo que el que fai madreñas, fai madreñas, y si se mete onde no sabe o no le llaman escuchupicia el cotarru. Exemplus hay abondo.

—Vaya, vaya. Hoy vienes en plan didáctico.

 —¡Vengu pul miu camín, como siem pre!. ¿Quiés esplicame tú donde salieron de prontu tantus abogaus de caleya que creen saber tulas Leyes ya dalgún que otru escribanu chirle que lu fai al dictáu o mancha el papel la tinta? ¡La Madalena me valga!

-Mira Xuan, con respecto a lo que me dices de abogaos de caleya y escribanos de ocasión he de decirte que cuando se empieza siempre se titubea y hay errores.

— ¡Miánicas que si! Pero hay en Cangas quienes saben facer toas esas cousas muitu bien ya nun se meten a ser pontífices absolutos de la Verdad y la Razón Ya son ésus, ésus precisamente, lus que nun deben de callar más ante tantas babayadas ya salir y barrer tanto mediocre. ¡Ya ésus son lus que tienen que sacar a Cangas del furacu! ¡Ya esus son lus que han facer que a Cangas ya los cangués se les conozca por lo que realmente son ya valen, ya non por tanta patochada como sueltan cuatro modorrus que, a trueque de salise con la suya, tan determinaus a sufrir mil martirius antes que desistir de lo que tienen comenzáu! Nunca conocí yo a naide que fuera maestru de nada sin ser primeru discípulo de algo. Pues ahora, nada: la ignorancia ye la madre del atrevimientu ya si, en menos que canta un pitu, salieronnos una serie de politicastrus que se creen Campomanes, Castelar ya Pablo Iglesias  n’una sola pieza. Yá nun falu más nun vaya a pasame a mí lo que aquetsus que tou lo falan por esquinas ya caleyas ya de nada entiende. Ya esu dixulo Quevedu, no el abogáu de la Villa, otro muitu más vieyu (aunque deben tar cortaus pul mismo patrón) que murríu en Villanueva de los Infantes me parez que fai tres siglus. Ya lo dichu, a los madriles marcho.

 —Pues mira: En la alcaldía de Chamberí tengo yo buenos amigos cangueses y, como me imagino que irás por allí, da recuerdos a Manolo Ciscón, a Filuca, a Emilio y a todos los que encuentres, pues casi seguro que todos son del concejo, y entre Rengos y el Coto se repartirán la mayor parte.

—Daréselus con gusto hom, peru secretamente he de decite que mandei avisu a Villabol pa que me pasee y m’enseñe bien tou lu que faiga que ver ya que el miu Lulu andará afarragáu con unas cousas ya outras. Villabol conoz los madriles como la sou casa ya sabe ónde beber ya fartucase por cuatro perronas. Ya de pasu tamién veré a Chema Bimeda pa falar de esas cousiquinas tan guapas ya tiernas que él escribe.

 —Pues buen viaje, Xuan.

— Adiós, enredapleitus. ¿Sabes que taba pensando? Que bueno sería dar vacaciones a dalgún que outru personajillo d’esus que se creen  l’ombligu del pueblu ya que tan sólo incordian, fastidian ya complican tou lu que tocan. Cangas ya lus cangueses tendríamos asina unas fiestas felices.. Ya esu ye lu que deseu a tous los cangueses.

.Comparte en tus redes sociales
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Tumblr
Tumblr

R. Mera